سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حکیمان در میان مردم، شریفترین وشکیباترین و پرگذشت ترین و خوش خلق ترین کسان اند . [امام علی علیه السلام]
فلسفه انتظار و ظهور امام عصر
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» غایت حرکت انسان 250 ساله جدید

غایت حرکت انسان 250 ساله  جدید

غایت انسان

حقیقت این است که شیعیان وقتى منتظر مهدى موعودند، منتظر آن دست نجات‏ بخش هستند و در عالم ذهنیات غوطه نمى‏ خورند؛ یک واقعیتى را جستجو مى‏کنند که این واقعیت وجود دارد. یک انسان واقعى، مشخص، با نام معین، با پدر و مادر مشخص و در میان مردم است و با آن‏ها زندگى مى‏ کند..

 

« بسم الله الرحمن الرحیم »

مهدویت اعتقادی برای تمام امم

اصل مهدویت مورد اتفاق همه‏ى مسلمان هاست. ادیان دیگر هم در اعتقادات خودشان، انتظار منجى را در نهایت زمانه دارند؛ آن‏ها هم در یک بخش از قضیه، مطلب را درست فهمیده ‏اند؛ اما در بخش اصلى قضیه که معرفت به شخص منجى است، دچار نقص معرفتند. شیعه با خبر مسلّم و قطعى خود، منجى را با نام، با نشان، با خصوصیات، با تاریخ تولد، مى‏ شناسد.

خصوصیت اعتقاد ما شیعیان این است که این حقیقت را در مذهب تشیع از شکل یک آرزو، به صورت یک واقعیت موجود تبدیل کرده است. حقیقت این است که شیعیان وقتى منتظر مهدى موعودند، منتظر آن دست نجات‏ بخش هستند و در عالم ذهنیات غوطه نمى‏ خورند؛ یک واقعیتى را جستجو مى‏کنند که این واقعیت وجود دارد. یک انسان واقعى، مشخص، با نام معین، با پدر و مادر مشخص و در میان مردم است و با آن‏ها زندگى مى‏ کند. این، خصوصیتِ عقیده‏ ى ما شیعیان است.

آن‏هائى هم که از مذاهب دیگر این عقیده را قبول ندارند، هیچ‏وقت نتوانستند دلیلى که عقل‏ پسند باشد بر رد این فکر و این واقعیت، اقامه کنند. همه‏ى ادله‏ى روشن و راسخ که بسیارى از اهل سنت هم آن را تصدیق کرده‏ اند، به طور قطع و یقین از وجود این حجت خدا، -با همین خصوصیاتى که من و شما مى‏ شناسیم- حکایت مى‏ کند و شما در بسیارى از منابع غیر شیعه هم این را مشاهده مى‏ کنید.

وجود امام زمان استمرار حرکت انبیاء

یک نکته این است که وجود مقدس حضرت بقیة اللّه (أرواحنا فداه) استمرار حرکت نبوت‏ها و دعوت‏هاى الهى است از اول تاریخ تا امروز؛ این، بدین معناست که آن حرکت عظیم نبوت‏ها، آن دعوت الهى به‏وسیله‏ى پیامبران، در هیچ نقطه‏ اى متوقف نشده است.

بشر به پیامبر و به دعوت الهى و به داعیان الهى احتیاج داشته است و این احتیاج تا امروز باقى است و هرچه زمان گذشته، بشر به تعالیم انبیا نزدیک‏تر شده است. آن داعیان الهى، امروز سلسله‏ شان قطع نشده است و وجود مقدس بقیة اللّه الاعظم (أرواحنا فداه) ادامه‏ ى سلسله ‏ى داعیان الهى است، که در زیارت آل یاسین مى ‏خوانید: «السّلام علیک یا داعی اللّه و ربّانى آیاته». یعنی شما امروز همان دعوت ابراهیم، همان دعوت موسى، همان دعوت عیسى، همان دعوت همه‏ ى پیغمبران ومصلحان الهى و دعوت پیامبر خاتم را در وجود حضرت بقیة اللّه مجسم مى ‏بینید. این بزرگوار، وارث همه‏ ى آن‏هاست و دعوت و پرچم همه‏ ى آن‏ها را در دست دارد و دنیا را به همان معارفى که انبیا در طول زمان آورده ‏اند و به بشر عرضه کرده‏ اند، فرامى‏ خواند. این، نکته‏ ى مهمى است.

معنای انتظار فرج

نکته ‏ى بعدى در باب مهدویت، انتظار فرج است. انتظار فرج یک مفهوم بسیار وسیع و گسترده‏ اى است. یک انتظار، انتظارِ فرجِ نهایى است؛ یعنى اینکه بشریت اگر مى ‏بیند که طواغیت عالم ترک‏ تازى[1] مى‏ کنند و چپاولگرى مى‏ کنند و افسارگسیخته به حق انسانها تعدى مى‏ کنند، نباید خیال کند که سرنوشت دنیا همین است؛ و بایستى به همین وضعیت تن داد؛ نه، بداند که این وضعیت یک وضعیت گذراست- «للباطل جولة»- و آن چیزى که متعلق به این عالم و طبیعت این عالم است، عبارت است از استقرار حکومت عدل؛ و او خواهد آمد.

انتظار فرج و گشایش، در نهایت دورانى که ما در آن قرار داریم و بشریت دچار ستم‏ها و آزارهاست، یک مصداق از انتظار فرج است، لیکن انتظار فرج مصداق‏هاى دیگر هم دارد. وقتى به ما مى‏ گویند منتظر فرج باشید، فقط این نیست که منتظر فرج نهایى باشید، بلکه معنایش این است که هر بن‏بستى قابل گشوده شدن است. فرج، یعنى این؛ فرج، یعنى گشایش.

مسلمان با درسِ انتظار، فرج مى ‏آموزد و تعلیم مى‏گیرد که هیچ بن ‏بستى در زندگى بشر وجود ندارد که نشود آن را باز کرد و لازم باشد که انسان ناامید دست روى دست بگذارد و بنشیند و بگوید دیگر کارى نمى ‏شود کرد؛ نه، وقتى در نهایتِ زندگىِ انسان، در مقابله‏ ى بااین‏همه حرکت ظالمانه و ستمگرانه، خورشیدِ فرج ظهور خواهد کرد، پس در بن ‏بست‏هاى جارى زندگى هم همین فرج متوقّع و مورد انتظار است. این، درس انتظار واقعى به همه‏ ى انسان‏هاست؛ لذا انتظار فرج را افضل اعمال دانسته ‏اند؛ معلوم مى‏ شود انتظار، یک عمل است، بى ‏عملى نیست.

بنابراین، هم باید منتظر فرج نهایى بود، هم باید منتظر فرج در همه‏ ى مراحل زندگى فردى و اجتماعى بود. اجازه ندهید یأس بر دل شما حاکم بشود، انتظار فرج داشته باشید و بدانید که این فرج، محقّق خواهد شد؛ مشروط بر اینکه شما انتظارتان، انتظار واقعى باشد، عمل باشد، تلاش باشد، انگیزه باشد، حرکت باشد.

انسانی که به زندگی عمومی بشر با نگاه کلان نگاه می کند، به‌طور طبیعی حالت انتظار دارد. انتظار یعنی قبول نکردن وضع موجود زندگی انسان و تلاش برای رسیدن به وضع مطلوب؛ که مسلم این وضع مطلوب با دست قدرتمند ولی خدا،حضرت حجت بن الحسن، مهدی صاحب زمان تحقق پیدا خواهد کرد.باید خود را برای اینچنین شرایطی آماده کنیم.

تشکیل نظام جمهوری اسلامی یکی از مقدمات این حرکت عظیم تاریخی است.هر اقدامی درجهت استقرار عدالت، یک قدم به سمت آن هدف والاست.

خصوصیات جامعه مهدوی

جامعه مهدوی همان جامعه ای است که همه پیامبران برای تأمین آن در عالم ظهور کردند. امام زمان جامعه اش را بر چند پایه بنا می کند؛ اولا بر نابود کردن و قلع و قمع کردن ریشه های ظلم و طغیان. ثانیا بالا رفتن سطح اندیشه انسان ها. ثالثا در آن روز همه نیروهای طبیعت و همه نیروهای انسان استخراج می شود، چیزی در بطن زمین باقی نمی ماند که بشر از آن استفاده نکند. رابعا اینکه محور در دوران امام زمان، فضیلت و اخلاق است.

غایت، جامعه آرمانی مهدوی است با همان خصوصیاتی که گفتم. پس ما هم باید مقدمات را همان جور فراهم کنیم.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » منتظر آقا ( سه شنبه 94/11/27 :: ساعت 5:24 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

پهپاد وحشتناک انتحاری صماد ساخت یمن
معرفی انواع راکت های قسام ساخت حماس
طراحی جنگندههای فوق پیشرفته جدید توسط متخصصان کشور با فقط70 میلی
با استراتژی جنگ ترکیبی 5 لایه عالی دشمن ملعون را شکست دادیم
مراسم بزرگداشت شهدا فرصت عالی برای تجدید بیعت با آرمانهای آن عزی
ماجرای 13 تن ایرانی آزاده که در یک روز با هم به شهادت رسیدند
زمان دفاع مقدس مردی در خانهمان نمانده بود، همه رفت بودند جبهه
نبرد تن به تن تا پای جان برای آزادی شهر خون، خرمشهر
دفاع مقدس: روایت زندگی سردار شهید \خلیل حسن بیگی\
تحلیل اسلامی: هیئتِ امام حسینِ سکولار ما نداریم !
تنها دو قدم تا رضایت امام زمان (عج) بازی جراحی روح
جدید پرسش و پاسخ از علامه کورانی در مورد مهدویت و ظهور
ظهور سفیانی در شام نزدیک است+سند جدید
[عناوین آرشیوشده]